Pleje og hjælp på Bakkegården

Få et overblik over de forskellige former for pleje og hjælp, vi tilbyder på Bakkegården.

Vi vurderer dit behov for pleje og hjælp, når du flytter ind på Bakkegården.

Dit behov for pleje og hjælp bliver vurderet løbende, mens du bor på Bakkegården.

Du kan få hjælp til personlig pleje, herunder:

  • af- og påklædning
  • sengeredning
  • bad
  • hudpleje
  • at gøre dig i stand
  • brug af hjælpemidler
  • middagshvil
  • toiletbesøg.

Vi har vores egen sundhedsklinik på Bakkegården, hvor du kan få sygepleje. Sundhedsklinikken er åben dagligt fra kl. 09.00-11.00 eller efter aftale.

Sygepleje kan f.eks. være:

  • forebyggende sundhedsoplysning og rådgivning
  • inkontinenspleje
  • medicinering
  • pleje ved alvorlig sygdom
  • psykisk pleje og omsorg
  • behandlingsforløb
  • sondemad
  • sårpleje
  • undersøgelser.

I forbindelse med måltider kan du få hjælp til at tilberede og anrette din mad, spise og rydde op efter måltidet.

Du kan muligvis blive visiteret til at få leveret mad fra Madservice Kronjylland.

På Bakkegården har vi personale, som er blevet undervist i kost og ernæring. De kan give dig gode råd og lave en ernæringsplan, som passer til dit behov.

Du kan få hjælp til rengøring i din bolig. Rengøringen kan omfatte følgende opgaver:

  • støvsugning
  • gulvvask
  • aftørring af støv
  • skift af sengetøj
  • rengøring af håndvask, toilet, badekar og øvrigt inventar på badeværelset
  • rengøring af køkkenbord og hårde hvidevarer (udvendigt)
  • afrimning/aftørring af køleskab og fryser.

Du kan få hjælp til at vaske og tørre dit tøj. Personalet kan også hjælpe med at lægge tøjet sammen og lægge det på plads.

Du vil normalt få vasket tøj hver 14. dag i forbindelse med rengøring.

Du kan få hjælp til indkøb, hvis du eller dine pårørende ikke kan købe ind selv.

Personalet hjælper dig med at bestille dagligvarer fra en butik, som kan levere varerne til dig. Derudover kan personalet også hjælpe dig med at sætte varerne på plads.

Vores terapeuter på Bakkegården vurderer, om du har behov for hjælpemidler. Hvis du har det, bestiller terapeuterne hjælpemidlerne hjem til dig.

Du kan blive visiteret til et nødkald, hvis du på grund af helbredsproblemer har brug for, at personalet hurtigt kan komme dig til hjælp, og du ikke kan bruge en mobiltelefon.

Kan du kontakte personalet på andre måder end med nødkald, skal du gøre det. Nødkald skal kun bruges i nødsituationer, hvor der ikke er andre kontaktmuligheder.

Du beholder din egen læge, når du flytter ind på Bakkegården.

Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og transport til lægen. Personalet kan evt. også ledsage dig til læge, hvis du har behov for det, og dine pårørende ikke har mulighed for det.

Du beholder din sædvanlige tandlæge, når du flytter ind på Bakkegården.

Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og transport til tandlægen. Personalet kan evt. også ledsage dig til tandlæge, hvis du har behov for det, og dine pårørende ikke har mulighed for det.

Hvis du af helbredsmæssige årsager ikke kan besøge din sædvanlige tandlæge, kan du blive tilmeldt omsorgstandplejen. Det betyder, at en tandlæge kommer til dig på Bakkegården. Personalet kan hjælpe med at tilmelde dig til omsorgstandplejen.

Du beholder din sædvanlige frisør, når du flytter ind på Bakkegården.

Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og transport til frisøren. Personalet kan evt. også ledsage dig til frisøren, hvis du har behov for det, og dine pårørende ikke har mulighed for det.

Du beholder din sædvanlige fodterapeut, når du flytter ind på Bakkegården.

Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og transport til fodterapeuten. Personalet kan evt. også ledsage dig til fodterapeuten, hvis du har behov for det, og dine pårørende ikke har mulighed for det.